Hirdetés

Csatlakozz hozzánk


Hirdetés

Hirdessen a General Public blogon!

Árainkról érdeklődjön a marketing@generalpublic.hu e-mail címen.

Kiemelt partnerünk:

Egy nagy Mc’donalds-á alakulnak az egyetemek

2011.11.16. 20:30 Faigl Zoltán

A készülő felsőoktatási törvényről tartott előadást csütörtökön Dux László, helyettes államtitkár a Corvinus Egyetemen az EVK szakkollégium szervezésében. Az államtitkár azt mondta, hogy a felsőoktatásban egyfajta homogenizálódás megy végbe, ezért szükséges újradefiniálni a felsőoktatási koncepciót. Ahogy fogalmazott, az egyetemek egy nagy Mc’donalds –á kezdenek alakulni.

A General Public kérdésére az államtitkár kifejtette, hogy ma már minden egyetemen szinte ugyan azt oktatják, nincsenek szignifikáns különbségek. Az államtitkár érdekességként emelte ki, hogy Európa más államaiban felsőoktatással foglalkozó vezetők mindegyike egyetértett azzal, hogy a felsőoktatási törvényt újra kell definiálni.

Túl jól sikerült az egységes európai felsőoktatási térségnek a kialakítása

Ezt mondta a Corvinuson tartott előadásában Dux László. Az államtitkár szerint a homogenizálódás részben a bolognai rendszer következménye, és ezáltal rendkívüli mértékben romlik  a képzés minősége.  Nincs egyensúly a rendszerben: A hallgatók egyik része túl sokat kap, és nem azt amire szüksége van, a másik része túl keveset, és szintén nem azt, amit jól tud majd hasznosítani – mondta Dux László.

 Kevesebb hallgatóval magasabb szintű oktatás

Dux arról is beszélt, hogy rosszabb egy olyan intézménynek a túlélési esélye, ha karainak nagy része egy tárgyra koncentrálódik, ezért kevesebb hallgatólétszámmal, magasabb szintű oktatást kívánnak elérni. Tudományegyetem, egyetem és főiskola kategóriába sorolnák a felsőoktatási intézményeket, ezzel rangsorolni lehet majd a mostani közepes szintű és magas szintű felsőoktatást. 

A hiányszakokat fel kell tölteni

Előadásában Dux László felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg megközelítőleg húszezerrel több hallgatót vesznek föl, mint ahányan születnek. Az államilag finanszírozottak keretszám csökkentése a Széll Kállmán terv adósságcsökkentésében is szerepel – mondta az államtitkár. Egész Európában prioritást élveznek a műszaki, informatikai és természettudományos képzések. Ezeknek nem csökkenteni, hanem emelni fogják a keretszámukat. Ezeknek a tárgyaknak a közoktatásban is meg kell erősíteni az oktatását – hangsúlyozta Dux László.

Az előző ciklusok hibáit kell kijavítani

A General Public-nak adott interjúban Dux László azt mondta, hogy az 1993. évi felsőoktatási törvény jelentős, és pozitív változást hozott, ám voltak olyan folyamatok, melyek számos nem csak előremutató megoldást hoztak. Véleménye szerint a 2005-ös átalakítás nem hozta meg a tőle várt hatásokat. A mostani átszervezés ezt hivatott kiküszöbölni.

Párton belüli vitákat eredményezett az új törvénytervezet

A civilek és a kormányon belül is sok vitát szült az új közoktatási törvénytervezet. Pokorni Zoltán nyilatkozatában ötven – hatvan módosító indítvány beterjesztéséről beszélt. A helyettes államtitkár szerint ez teljesen természetes része a törvényalkotásnak, a parlamenti szakaszban pedig mindenki lehetőséget kap az indítványok beterjesztésére.

Dux László elmondta: a parlament még a hétvége előtt, de legkésőbb a jövő hét elején tárgyalja az új törvényt. Eközben folyamatos tüntetés zajlik a Kossuth téren a készülő közoktatási törvény ellen.

Az előadásról készült képeket a facebook.com/generalpublic oldalon tekinthetik meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://generalpublic.blog.hu/api/trackback/id/tr73387832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tylla - Szülőnevelés Blog · https://www.facebook.com/vincze.attila.miklos 2011.11.18. 14:11:35

Ahogy Sir Ken Robinson mondja, az oktatási rendszereink a gyorséttermi modellre épülnek, melyben minden szabványosított. (Pocsék minőség, de legalább mindenütt egyformán rossz...) A másik éttermi modell a Zagat és a Micheline éttermek modellje, ahol a dolgok nem szabványosítottak, hanem a helyi körülményekhez és adottságokhoz alkalmazkodnak. Ezt a modellt kéne az oktatásban is alkalmazni.

www.ted.com/talks/lang/en/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html

A videó alatti lenyitható listából kiválasztható a magyar (Hungarian) felirat.