Az átnevezési hullámnak közterületekkel még nincs vége. Úgy tűnik, a BKV is belefog a fővárosnál már jól bevált látszatcselekvésekbe. Vagy csak a hülyeség ragadós? Bő egy hete jelent meg a BKV honlapján a következő büszke hír:
Nahát! Hogy lehet, hogy az elmúlt több mint 100 évben senkinek nem pattant még ki az agyából az ötlet: ahelyett, hogy a HÉV-eket a külső célállomásuk után nevezzük el, adjunk nekik számokat! És most vajon miért és mi célból született és valósíttatott meg ez az innovatív ötlet?
Lássuk a szenzációs hír egy-egy mondatát!
„A BKK és a BKV örömmel tájékoztatja utasait, hogy […] a HÉV-járatokon számozási rendszer kerül bevezetésre, amely sorszámban és arculatában a metróvonalak számozását követi.”
Nos… A dolog értelme az lenne, hogy a négy metróvonalat (M1, M2, M3 és a reménybeli M4) kövesse az öt HÉV-vonal (H5, H6, H7, H8-9), ezáltal a metrók és a HÉV-ek egy nagy budapesti gyorsvasút-rendszerként éljenek a fejünkben.
Csakhogy ezek a vonalak nem képeznek önálló egységes hálózatot. Két külön önállóan fejlődő hálózatról van szó, melyek egymással való kapcsolatai csak esetlegesek.
Egy turistának nagyon jól fog kinézni, ha Budapestre látogatása előtt tájékozódik a budapesti közlekedésről. Ha térképet nem néz hozzá, valószínűleg azt fogja gondolni: egész jól szervezett ez a budapesti közlekedés; van egy kilenc vonalból álló gyorsvasút hálózata! Ide érkezve azonban tapasztalni fogja, hogy ez csak a dizájn.
A két hálózat összevonásának egy budapesti és környéki gyorsvasúthálózattá kétségtelenül lenne létjogosultsága. Ez igazán előremutató lenne: minden tekintetben megfelelne a modern európai tömegközlekedés követelményeinek. Csakhogy ehhez nem a dizájnt kell fejlesztgetni, hanem a vonalakat. De mindenekelőtt talán be kellene fejezni a 4-es metrót.
A beszámozásnak köszönhetően a HÉV vonalak megnevezése egyszerűsödik…
Hogyan, kérem? Könnyebb rájönni, hogy hova megy a H7, mint arra, hogy hova a Csepeli HÉV? Nyilván nem, hiszen akkor például a buszok belső utastájékoztató kijelzőjén nem tennék oda zárójelben külön a célállomást: „H7 (Csepel)”.
És még egy kis logikai megjegyzés: akkor van értelme egy rendszer tagjait számokkal megjelölni, ha az egyes tagoknak nincs saját megkülönböztető jellemzőjük, vagy ha olyan nagy a rendszer, hogy a tagok nyilvántartását egyszerűbbé teszi, ha sorszámokat kapnak.
Kis belegondolás után szerintem mindenkinek egyértelmű, hogy a HÉV hálózat esetében egyikről sincs szó: meg lehet őket különböztetni az úti céljuk alapján és az öt vonalból álló hálózat egyáltalán nem mondható nehezen átlátható rendszernek. Akkor minek kell változtatni a jól megszokott elnevezéseken?
..és illeszkedik a viszonylatjelölési rendszerünkbe.
Igen. Így van, most már illeszkedik. És akkor mi van? Mi következik ebből, semmi?
Szegény turisták!
Eszembe jut a 2-3 évvel ezelőtti átszervezés: járatösszevonások, jelölések változása, új táblák. Akkor vajon mért nem jutott senkinek eszébe a HÉV-vonalakat is bevonni ebbe? Pedig a Fogaskerekű vasútból is villamost csináltak, kapott is egy szép számot: ő lett a 60-as villamos. Akkor ennek a lényegét sem értettem.
Az akkori átszervezések egyik fő indoka az volt, hogy szerény fővárosunkba érkező szegény turisták megzavarodnak attól, hogy van ugyanolyan számú busz is, meg villamos is; busz is, meg troli is; villamos is meg busz is; stb. Nehogy véletlenül a 78-as trolira szálljanak a 78-as busz helyett, vagy nehogy összetévesszék az 52-es buszt az 52-es villamossal (nyilván sokat járnak a turisták Csepelre és Erzsébetre)! Kérdem én: nem fognak most szegény turisták összezavarodni attól, hogy van 7-es busz és 7-es HÉV is? Annál is inkább, mert a Baross teret és a Boráros teret néha még mi is összetévesztjük…
Mi végre akkor ez az egész?
Az ilyen aprócska átnevezgetések óriási háttérmunkát generálnak: ki kell dolgoztatni a koncepciót; meg kell terveztetni az új dizájnt; le kell gyártatni a táblákat, matricákat, plakátokat, szóróanyagokat; át kell programoztatni az érintett egyéb járatok utastájékoztató rendszerét, a hangos tájékoztató vonatkozó részeit pedig újra fel kell mondatni. Ezeket mind-mind jó pénzért csinálták meg nekünk, és mi nem sajnáljuk rá a pénzünket, hiszen nem csak ők, mi is jól jártunk: végre be vannak számozva a HÉV-ek!
Szerző: Szabó Zoltán
Az utolsó 100 komment: